mask

Poznaj rodzaje kruszywa drogowego

Kruszywo to sypki materiał budowlany wykorzystywany w wielu inwestycjach. Podstawowym budulcem od wieków jest piasek, który do teraz znajduje zastosowanie w budownictwie. Dzisiaj jednak wiemy już, że nie tylko on nadaje się do realizowania inwestycji budowlanych. Znanych jest wiele rodzajów kruszywa, które dzięki swoim unikalnym właściwościom sprawdzają się lepiej w niektórych projektach. Szczególnym rodzajem takiego projektu jest budowa drogi – to inwestycja, która nie może obyć się bez wykorzystania kruszywa, a dodatkowo niezbędne jest ono w różnych wariantach na kilku etapach realizacji.

Drogi składają się z kilku warstw, jedna z nich, w której wykorzystywane jest kruszywo, to podbudowa. Najczęściej stosowane są tu żwiry, piaski o różnej ziarnistości i pospółki. Służą one do utwardzania podłoża, przejmują siłę nacisku aut uczęszczających po drogach oraz, dzięki swojej przepuszczalności, skutecznie odprowadzają wodę. Kolejną warstwą, w której kruszywo drogowe odgrywa ważną rolę, jest powierzchnia ścieralna, czyli zewnętrzna warstwa jezdni. W tym przypadku rodzaj wykorzystanego kruszywa ma duże znaczenie, najczęściej wybierane są skały takie jak bazalt, granit lub porfir, ponieważ mają one dużą odporność na nacisk.

kruszywo drogowe

Klasyfikacja kruszywa drogowego

Podziału kruszyw drogowych można dokonać na wiele sposobów. Jednym z nich jest klasyfikacja ze względu na pochodzenie, wyróżnia się tu kruszywa naturalne i sztuczne. Jak łatwo się domyślić, kruszywa pochodzenia naturalnego powstają ze skał, wskutek ich erozji lub działalności człowieka kruszone są do pożądanej ziarnistości. Sztuczne materiały tworzone są z odpadów górniczych i hutniczych poprzez poddanie ich obróbce termicznej. Oba rodzaje z powodzeniem wykorzystuje się przy budowie dróg, jednak warto wiedzieć, że to odpowiednie kruszywa naturalne lepiej sprawdzą się w górnych warstwach nawierzchni.

Podczas budowy dróg ważną cechą kruszywa jest jego ziarnistość, wyróżnia się kruszywa grube, drobne lub bardzo drobne. Pierwszy rodzaj sprawdzi się najlepiej jako podbudowa drogi, a drobniejszy materiał stanowi doskonały składnik mieszanki betonowo-asfaltowej, czyli jej górnej warstwy.

Co ciekawe, pewien rodzaj kruszywa drogowego wykorzystywany jest nawet po zakończeniu budowy. Każda nawierzchnia w zimowych, śnieżnych warunkach posypywana jest piaskiem, czyli najpopularniejszym rodzajem kruszywa.

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.